Na een 0-2 overwinning in Portugal moet het dinsdagavond raar gaan lopen, wil Juventus zichzelf niet terugvinden in de kwartfinales van de Champions League. Maar na vorige week hebben we gezien dat niks meer na één duel bepaald is. Barcelona maakte zo een 0-4 nederlaag goed (6-1), terwijl ook Borussia Dortmund een 0-1 achterstand ruimschoots goedmaakte (4-0). De kans dat FC Porto zich bij deze clubs voegt bestaat uiteraard, maar is op basis van het verleden niet groot.
De Portugezen wonnen namelijk nog nooit in Europees verband van Juventus. Drie keer was De Oude Dame de sterkste van de twee. En in 2001/2002 eindigde het andere duel in 0-0. Bovendien gebeurde het in de historie van de Champions League nog niet één keer dat een elftal toch verder bekerde na een 0-2 thuisnederlaag in de eerste van de twee wedstrijden. Bovendien: Juventus laat in het eigen stadion vrijwel nooit een steek vallen.
Van de laatste 11 knock-outwedstrijden die de Italianen thuis afwerkten, ging er maar één verloren. En op een verliespartij tegen Barcelona na (1-3) heeft Juventus de laatste 18 thuisduels in het miljoenenbal allemaal niet meer verloren. Kortom: niets uitgesloten, maar het wordt een lastig karwei voor FC Porto. Zeker ook omdat Juve in 5 van de laatste 7 thuiswedstrijden ‘de nul’ hield en deze hele campagne pas twee (!) tegendoelpunten kreeg. Het minst van alle ploegen.
De bezoekers missen bovendien Alex Telles, die in het heenduel een rode kaart kreeg. Waar ik in elk geval niet beide teams zie scoren, verwacht ik tegelijkertijd dat er minder dan drie goals gaan vallen. FC Porto ontbeert het aan stootkracht voorin, wat uit de pas negen doelpunten voor ook wel blijkt. En de defensie van de grootmacht uit de Serie A beukt niemand zomaar murw. Om die reden zie ik dezelfde eindstand als in het heenduel wel tot stand komen: 2-0.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.